The Mysterious Joh. Eichorn


johann eichhorn 1565A reader asked me who this “Johannes Eichhorn” is who wrote all the prayers for the Sundays of the historic lectionary. There is another more famous Johannes Eichorn who lived in the 18th or 19th century, but our Eichorn doesn’t appear to have a biography in English.

I’m flattered to have someone read this blog, and it makes me happy to see other people getting a taste of the old Lutheran piety that is hidden away from most of us in German.  So I’m looking into it.

But right now I only have sketchy information.  This is exacerbated by the fact that there are other Eichhorns who did stuff in Germany around the time of the reformation.

Anyway,  I got those prayers out of Evangelische Lutherischer Gebets-Schatz published in 1881 by Concordia in St. Louis.  My version is a free download from Google Books.

On p. 17 in the adobe numbering of my version there is a list of sources.  The information it gives about the author is (translated from German):

Joh. Eichorn (died 1564).  Armory and Treasury (1715).

If you search for a Joh. Eichorn d. 1564, you’ll probably eventually find this Wikipedia page: http://de.wikipedia.org/wiki/Johann_Sciurus

which is where I got the picture.  In addition to having some information in German that I don’t have time to translate now, it also links to a biographical blurb on another site (also in German).  I’ll try to translate it soon, but in the meantime you can probably cut and paste it into Google translate and get some idea what it says.

http://www.litdb.evtheol.uni-mainz.de/Biographien/Sciurus,20Johannes.htm

Sciurus, Johannes

auch: Eichorn, Aichorn

 

Geburtsdatum unbekannt, geb. in Nürnberg, gest. 3.11.1564 in Königsberg

 

S. stammte aus Nürnberg und kam 1546 als Professor nach Königsberg, wo er anfangs Griechisch und auch Mathematik lehrte. Ab 1550 übernahm er zusätzlich die Professur für Ethik. Als Anhänger Andreas Osianders trug er zur Verschärfung des Konflikts zwischen Joachim Mörlin und Osiander bei. In einer handschriftlichen Stellungnahme, die an Matthias Flacius gerichtet ist, vertrat auch S. die osiandrische Gotteslehre und den Satz „In Deum non cadit accidens.“ Auf die Verdächtigung, nestorianische Lehren zu vertreten, die bei einer Disputation „De fortitudine“ am 28.5.1552 gegen ihn erhoben wurde, veröffentlichte er eine „Apologia gegen Bartholomäus Wagner und Johann Hoppe“. Darin vertritt er ebenfalls die osiandrische Gotteslehre. Osiander trat S. mit einer Flugschrift zur Seite, in der er die Vorwürfe Wagners in sieben Thesen zurückwies. Nach dem Tod Osianders wurde S. einer der Bevollmächtigten, die sich um Osianders Nachlass kümmern sollten. 1554 wechselte er die Lehrfächer, unterrichtete nun Hebräisch und von 1554 bis 1558 auch Theologie. Gleichzeitig war er Hofprediger Herzog Albrechts.

 

Deutsches Biographisches Archiv (DBA): I 1166,68-71;II 1208,351

 

 

 

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